onsdag den 22. maj 2013

New York City med Anne

Forrige søndag var det mors dag - en begivenhed man gør en del mere ud af i USA end i DK. På skolen var der blomstersalg, og børnene havde lavet hilsener, og lørdag var der et British Style Tea arrangement i kirken for mødre og døtre, hvor der i dagens anledning var dækket op med duge, porcelæn og bestik (også kniv!). Til gudstjenesten om søndagen blev der læst vers op fra Bibelen om mor, og børnene skrev hilsner i søndagsskolen..

Lørdag aften kom Anne - et besøg jeg har set frem til meget længe:-) Om søndagen tog vi om eftermiddagen ind til Albany og så byens plads, hvor der bl.a. ligger en meget speciel koncertbyning, som lidt ligner en UFO på skrå. Albany er hovedstaden i staten New York, men er ikke speciel interessant, men søndag var byen usædvanlig fuld af leben, da der var Tulipanfestival - en slags markedsdag i byens park, hvor der var koncerter, boder og, som navnet indikerer, tusindvis af smukke tulipaner. Vi hørte et Elton John kopiband, som gjorde det temmelig godt og nød det fantastiske vejr. I USA er det forbudt at drikke offentligt, så der var ingen fadølsanlæg, men folk så ud til at klare sig glimrende uden!

Mandag var det gråvejr og hundekoldt, så vi valgte at bruge dagen indendøre på shopping i et stort outlet lige over grænsen til Massachusetts. Tøj og sko er virkelig noget der kan betale sig at købe med hjem og mærkebutikker som Gap, Banana Republic, Tommy Hilfiger, Nike osv. ligger side om side.

Se godt på billedet og find ud af hvad det er lavet af!
En time fra butikkerne var vi blevet anbefalet et godt kunstmuseum MassMoca, og der var mange flotte installationer og kunstværker.

Dagen sluttede af med koncert på skolen, hvor Silja igen spillede bas som den eneste. Alle eleverne mødtes bagefter på den lokale youghurt isbar, hvor man denne aften automatisk donerede penge til skolemusiklivet i kommunen, når man handlede. Fundraising er virkelig noget amerikanere er gode til!
Silja med sin veninde Virag

Tirsdag tog vi ud og så den skønne natur omkring os ved at fantastisk udsigtspunkt og gik tur langs klipperne. Bagefter tog vi hen og fik ordnet negle - en ting der er obligatorisk, hvis man ikke vil falde udenfor, og så er det også meget billigere end hjemme.
Om aftenen det traditionsrige besøg på Dinosaur sammen med Janus, der var tæt på afrejse og tidligt næste morgen tog vi toget mod NYC. En anbefalelsesværdig smuk rejse med udsigt til Hudson River og bjerglandskaber hele vejen. Efter en noget bøvlet tur med Subwayen, som ikke er lavet til rejsende med store kufferter og mangel på stedsans, nåede vi til Queens, hvor vi havde lejet et værelse, hos en dansker jeg kender fra et facebook netværk for danske kvinder i USA.

Da vi nødig skulle spilde tiden, tog vi straks tilbage til Manhattan for at komme i Empire State Building og få et overblik over byen. Vi havde bestilt billetter hjemmefra, men da vi kom derind skulle vi vise foto-ID,  som vi ikke havde, og måtte tage hele vejen tilbage.. Heldigvis var der ingen kø og et fantastisk vejr, så alle sorger var glemt, da vi endelig nåede op på toppen af den 380 meter høje skyskraber med 102 etager.

Om aftenen tog vi til Harlem til Amateur Night på Apollo Theatre. Det er en fast tradition at man om onsdagen kan stille sig på scenen som amatør og få publikums dom enten buh eller klapsalver, og stjerner som Michael Jackson og James Brown har efter sigende startet karrieren der. Der var gang i salen fra starten af, og flere af dem der var på scenen kunne da godt synge, men nogle fremtidige superstjerner var der ikke i blandt de optrædende den aften;-)

Dagen after tog vi til WTC memorial, som er en mindepark for tragedien11. sep 2001. Der hvor de 2 tårne lå, er der nu 2 dybe sorte springvand, hvor man på kanten kan læse alle navnene på de omkomne. Ved siden af ligger den første skyskraber i nye World Trade Center.
Det er lidt uvirkeligt at tænke på hvad der skete, når man står der i turistmængden der stiller op til fotografering. Bagefter vandrede vi lidt omkring i området som er NYC finanskvarter, der bl.a. huser Wall Street mm.

Ved frokosttid havde jeg aftalt at mødes med min israelske fætter Ilan, der for tiden er bosat i LA, men var på tur til NY med sin kæreste.

Det er næsten 4 år siden jeg så ham sidst, så der var stor gensynsglæde. Jeg har ikke nogle fætre eller kusiner i DK, så det har stor betydning for mig. Da han skulle hjem senere samme eftermiddag, var der meget der skulle snakkes om på kort tid, og fik gået en dejlig tur i HIgh Line Park, som er et gammel jernbanespor, der er lavet om til en hyggelig park med udsigt til vandet. Da vi havde sagt farvel tog vi tilbage til det sydlige Manhattan, og tog den gratis færge til øen Staten Island og så Frihedsgudinden på tæt hold. Da vi kom tilbage gik vi igennem Battery Park og fandt en meget hyggelig restaurant med udsigt over vandet.

Fredag tog vi til den mindre mondæne bydel Lower East Side for at tage på arbejdermuseet Tenement. Mens vi ventede på en rundvisning spiste vi brunch på en café lige overfor - sådanne hyggestunder man kan leve længe på bagefter.

På den utrolig spændende guidede tur, besøgte vi gamle arbejderboliger og fik historierne om de vilkår, mange af emigranterne i begyndelsen af 1900 tallet levede og arbejdede under.Kvarteret bag ved museet var engang centrum for tøjproduktionen til de store varehuse. Senere på dagen tog vi et kort smut om Chinatown, gik over Brooklyn Bridge og shoppede lidt omkring Chelseakvarteret.

Inden det var tid til at sige farvel lørdag tog vi forbi Central Park og Central Station og fik gjort de sidste indkøb og spiste frokost i Whole Foods. NYC bliver jeg aldrig træt af. En ting er seværdighederne, noget andet er alle de fantastiske mennesker fra alverdens baggrunde. Hvor ellers i verden kan man i metroen, se en kineser læse avis oppefra ved siden af jøden der mimrer til toraen bagfra, alt imens et mexikansk mariachi orkester kommer ind og spiller - I love it:-)

Da jeg sidst efterlod Lars alene med ungerne (da jeg skulle til Anne og Sørens bryllup i DK), fik Lars dårlig ryg. Om det er psykosomatisk eller bare tegn på at alderen trykker, ved jeg ikke, men torsdag mens jeg var væk, gik det helt galt igen, og Lars kom kun igennem dagene med hjælp fra Tom. Derfor var jeg ventet med længsel af mange årsager;-) Det går heldigvis lidt bedre, men han har ikke kunne arbejde hele ugen..