tirsdag den 13. august 2013

Roadtrip (første del)

Sommerferietid er gæstetid, og Lars tog for tre uger siden til NYC igen, for at hente sine forældre i lufthavnen, og se Manhattan uden børn i et par dage. De fik set alle de obligatoriske ting, og kom også til gospelgudstjeneste i den lokale kirke i Harlem, hvor de boede.
Der var stor gensynsglæde, da vi tog imod dem på stationen, og vi nød et par dages afslapning og rundvisning i vores lokalområde, inden det var tid til at pakke bilen og køre ud på roadtrip. USA er så kæmpestor, og der er så mange ting at se, at det har været svært at vælge, hvor ferien skulle tilbringes. Vi valgte dog at blive i det nordøstlige hjørne, da der er så mange ting i nærområdet, vi ikke har set. Vi begyndte turen med at køre til staten New Hampshire, og første stop var en forladt landsby, der er lavet om til museum.
Vi spiser frokost i Canterbury, NY

Beboerne der havde boet der engang, tilhørte en kristen sekt - Shakerne - der fik deres navn, fordi de nærmest gik i ekstase og begyndte at ryste, når de skulle synge. En af reglerne var, at man ikke måtte gifte sig eller have sex, så mærkelig nok uddøde den efter noget tid.. !
Vi fik en rundvisning på museet, og så hvor velorganiseret og enkelt de levede. I mange år adopterede de børn til deres "kollektiv", og var kendt for deres gode skoler.
Børnene hoppede i Shaker-outfit og prøvede at ligge i rebsenge..

Dagen efter stod vi meget tidligt op for at komme med første tog op af Mount Washington, som er New Englands højeste bjerg. Toget var et damplokomotiv, som tøffede op af bjerget, med stop undervejs for at hælde vand på dampmaskinen.

Desværre var det fuldstændig tåget, så vi kunne ikke nyde udsigten på vej op. På toppen skiftede vejret så hurtigt, at vi kun i kortvarige glimt kunne se, at vi rent faktisk stod på et bjerg. Mens vi ventede på at komme ned igen så vi et museum om bjerget, hvor man bl.a. kunne læse om det ekstreme vejr, der er i den højde. Efter en times tid bevægede vi os langsomt ned igen, og heldigvis klarede det op og vi kunne nyde den utrolig smukke udsigt.

Vi forlod derefter New Hampshire og kørte til Montpelier, som er hovedstaden i Vermont. Vermont er fantastisk smuk og bjergrig, men vores fokus var mere på kulinariske oplevelser, og vi kørte straks til rundvisning på Ben og Jerrys isfabrik, hvor vi fik is i lange baner.
Bag ved Ben og Jerry's fabrikken

Lørdag var vi til kæmpe marked i Burlington. Vermont er kendt som en gourmetstat, med gode oste, sirupper og andre lækkerier, og vi vandrede fra stand til stand og smagte alverdens gode sager.
På vej tilbage spiste vi konditorkager på en restaurant, der er ejet af selveste Von Trapp familien (der inspirerede til Sound of music), hvor der var en skøn panorama udsigt over bjergene, mens et band spillede op med strygermusik - ren alpeidyl.

Søndag sejlede vi med færge over søen Lake Chamberlain, og følte os helt hjemme i Danmark, mens vi ventede ved færgelejet. På sejlturen var der udsigt til Adirondicks en kæmpe statspark i det nordlige NYC, som var vores næste stop. (Fortsættelse følger...)