onsdag den 27. november 2013

Musical og gensyn med NYC

Som jeg har nævnt mange gange, er musikundervisningen i vores skoledistrikt helt i top.
Hele efteråret har Silja været til prøver tre gange om ugen på 6. klassernes årlige musical Den Lille Havfrue. Hun havde fået rollen som ålen Flotsam - havheksens onde tjener, der skal spionere Ariel, så de kan lokke hende i en fælde, og det har været nogle hårde uger med at forberede musical helt til klokken seks om aftenen og bagefter skulle lave to timers lektier. Betingelserne for at være med var meget klare fra begyndelsen - Hvis du ikke laver lektier tre gange, er det ud af showet, og der var ingen lærere, der skar ned i lektiemængden - heller ikke i den uge hvor stykket havde premiere! Torsdag var det så den store dag, og det var en fantastisk opsætning, med flotte kulisser, gode skuespillere og sangere. Musikken til sangene blev spillet playback, men medvirkende med replikker og soloer havde et headset på, så man kunne høre hvad de sagde.  En af forældrene havde syet de fleste af kostumerne - det kan godt mærkes, at der er lidt flere der går hjemme.




Elias er den af vores børn, der glæder sig mest til at komme hjem, da skolesystemet med mange stillesiddende timer ikke lige er ham. For at lindre lidt på hjemveen, tog vi i lørdag morgen med en Greyhoundbus til NYC på mor og søn tur.


Udsigt til Manhattan fra bussen
Første stop var den Danske kirke i Brooklyn, hvor vi også var sidste år, og det er altså en mærkelig fornemmelse at gå ind af en dør og for en kort stund føle man er i Danmark, fordi alle taler dansk og spiser hotdogs, æbleskiver og smørrebrød.



Elias nød hver en bid af alle godterne, og med en flæskesteg og leverpostej i køletasken, traskede vi videre til NYC transit museum, som ikke var så spændende som det lød i guidebogen, men vi fik da set nogle gamle toge med gamle reklamer a la "Mad Men". Elias har en fantastisk stedsans, og med fælles hjælp fandt vi vores hotel (dog efter en lidt længere vandring end vi havde regnet med).



Efter et par timers afslapning, tog vi så videre ind på Manhattan, og fandt en mexicansk restaurant, vi havde fået anbefalet. Den var lavet i noget, der lignede et gammelt værksted og 2 kokke stod i et gammelt folkevognsrugbrød og vendte tortillas. Derefter fandt vi M&M world som stod på Elias' ønskeliste, og i butikken kunne man få alverdens gejl med M&M og fylde store poser op med en masse varianter, som man ikke kan købe i butikkerne. I en kort øjeblik var jeg uopmærksom, og Elias havde fyldt posen til bristepunktet, men heldigvis var vi nok ikke de første med det problem og fik hældt halvdelen fra, så vi ikke blev helt ruinerede.



Søndag morgen blev mit ønske til turen opfyldt, da vi tog til gudstjeneste i Brooklyn Tabernacle. Når det nu ikke er blevet til at synge i et gospelkor, måtte jeg i det mindste høre og opleve et, inden vi skulle hjem. Mange havde uafhængig af hinanden varmt anbefalet Tabernacle, og det ikke uden grund. Kirken er kæmpestor og har tre gudstjenster om hver søndag. Selve koret i kirken var på over på omkring 200 medlemmer, og stemningen var i top med det samme. Som Elias sagde: "Man kunne skråle så højt man kunne, og alligevel kunne man ikke høre at man sang med". Det kunne jeg godt leve med hver søndag. Hvis nogle vil ha' en oplevelse af koret, kan man se en webcast på deres hjemmeside: http://www.brooklyntabernacle.org/media/webcast.




Tiden er ellers ved at være knap, og der er mange ting jeg gerne vil nå, inden vi drager hjem. En af de ting der gerne skulle være på plads er min hjemmeside, og jeg har fået kontakt til en firma, der muligvis vil lave siden færdig. Egentlig var det mest tænkt som et hobbyprojekt, men jo mere jeg har arbejdet med det, jo mere bliver det klart for mig, at hvis det skal være ordenligt, skal jeg tænke det mere som en virksomhed og investere flere penge i projektet end først tænkt. Derfor har jeg kastet mig ud i nye ting, som at lave en forretningsplan og markedsundersøgelser, samtidig med at jeg fortsat har været ude at observere i forskellige klasser. Hvis nogle af jer kender lærere, må I meget gerne dele linket til min spørgeskemaundersøgelse på facebook, eller sende følgende link i en mail. https://www.surveymonkey.com/s/BQ7PRGS
Det betyder rigtig meget, at jeg har et grundlag at arbejde videre fra..

De sidste to dage har jeg været på en Junior High School (7-9. klasse), hvor de har et fag der hedder Home Economics, som minder om hjemkundskab. Eleverne har madlavning på skemaet ca. fem uger om året i 7. og 8. klasse, og har to timer fordelt over to dage. Da man intet kan nå på den måde, stod menuen på meget hurtige ting som Smoothies, pandekager og hvidløgsbrød, og når brødet er købt skåret ud og hvidløget er noget man tager udskåret fra et glas, er der vist ingen tvivl om, hvorfor amerikanernes madkultur er så elendig.  
Det mest hovedrystende var at læreren fortalte, at hun plejede at afslutte forløbet med, at klassens lærere skulle komme og spise et måltid, som eleverne havde tilberedt. Denne idé havde hun måtte droppe, fordi lærerne var bange for at få madforgiftning mm. Hvad skal det dog ikke ende med? Nå, men jeg fik lov at tale om dansk madkultur, og fik en masse praktiske idéer til at holde orden i lokalet:-)
  





   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar